Stage, kerst en aftellen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mathijs Bos - WaarBenJij.nu Stage, kerst en aftellen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mathijs Bos - WaarBenJij.nu

Door: Mathijs Bos

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

27 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Fawaka beste lezers?

De tijd hier gaat echt bizar snel. Toen ik hier net een maand was dacht ik: oooh ik heb nog ruim 4 maanden, nu denk ik shit ik ben hier nog maar 28 dagen. Nog maar even maximaal genieten van de laatste weken dan.

Na Apiapaati heb ik geen grote trips meer gedaan. Dit kwam door een strakke planning, de feestdagen en het feit dat iedereen zijn eigen agenda heeft. Dit betekend echter niet dat ik niet heb genoten van de afgelopen maanden.

Ik heb heel veel meegewerkt bij verschillende activiteiten van mijn stage. Zo ben ik voor een project dat ik samen met Rosa heb ontworpen samen met de jongens die we begeleiden (tussen de 12 en 16 jaar oud) naar bosbivak geweest in het binnenland. Dit bosbivak vond plaats op de Ayoko Kazerne bij Cola Kreek. Ik heb hier samen met de andere begeleiders gewerkt aan de attitude en andere life-skills van de jongens. Dit hebben wij gedaan door middel van sport, duidelijke regels en het geven van trainingen. Ik vond dit zelf een geweldige ervaring omdat ik de kans kreeg om de jongens voor langere tijd te observeren en te spreken, zo leerde ik ze ook beter kennen. Dit weekend is zowel heel zwaar als heel interessant en uitdagend geweest. Leuk was dat toen ik eerder vertrok alle jongens uitgebreid afscheid kwamen nemen van mij.
Na bosbivak heb ik meegewerkt aan de Gi Grani maaltijd. Voor deze maaltijd waren 300 minder bedeelde Surinamers uitgenodigd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer van deze activiteit verwacht had maar ik vond het heel leuk om deze dag te draaien met collega’s en de jongens die zich heel wat voelden.
De laatste noemenswaardige activiteit waar ik aan heb meegewerkt is het weggeven van kerstpakketten bij een bejaardentehuis, een kindertehuis en een school voor gehandicapte kinderen. Het was prachtig om de reacties van de mensen te zien, ondanks dat sommige begeleiders de pakketten liever zelf mee naar huis namen…

Ik heb samen met twee huisgenootjes salsa lessen gevolgd en ik heb het nog gehaald ook, uitmuntend natuurlijk! Ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden maar inmiddels ga ik bijna iedere week salsadansen in Havana of in ’t vat. Nog steeds onverklaarbaar.

Ik heb samen met een aantal huisgenoten een fietstocht naar Peperpot gereden. We zijn over de brug gereden en het was lekker extreem warm. Ondertussen kwamen we apen tegen en zagen we nog meer vogels in het bos. Ook de huisfeesten gaan gezellig door. We zijn met het huis naar de verjaardag van Ivan geweest en we zouden daarna uitgaan, dit is er echter niet van gekomen. We zijn de hele nacht blijven hangen en hebben de hele nacht in de regen polonaise gelopen xD wat een nacht. Tot slot is het net kerst geweest maar het kerstgevoel heb ik niet ervaren dit jaar. Op kerstavond ben ik naar de verjaardag van Rosa en Lisanne geweest en hier zijn we bijna letterlijk door het dak heen gegaan, hierna zijn we verder gaan feesten in de Havana Lounge. 1e en 2e kerstdag heb ik samen met mijn huisgenoten gevierd. We hebben lekker veel gegeten en genoeg gelachen.

De rest van de verhalen bewaar ik tot ik terug ben in Nederland, nu gaan we op naar Owru Yari (oud jaar). Al sinds ik hier ben krijg ik te horen dat het hele land dan los gaat en dat ik het feest van mijn leven ga meemaken. Ik kijk ernaar uit!!! Als voorbereiding ben ik vanochtend al met Stef naar de snoepwinkel gegaan om vuurwerk te halen, ik beloof jullie nu alvast dat dit vuurwerk de 31e niet gaat halen.

Nou kinders, dit was mijn blog weer! De foto’s komen op fb en ik zie jullie spoedig weer in Nederland!

Mathijs out